Houdoe en bedankt

Marco heeft ongelijk. Afscheid nemen bestaat wel en ik vind er geen klap aan.

Al voordat ik op school was vanochtend kreeg ik hoofdpijn. Vervelend, maar ook ergens een geruststelling. Alsof ik mijzelf ervan moet overtuigen dat ik me niet aanstel. Dat het echt niet – nee, écht niet – gaat.

De kinderen kwamen binnen en ik probeerde niet teveel te zien, niet teveel te horen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het is of iemand na het ongeluk de sluizen open heeft gezet. Ik krijg iedere prikkel snoeihard binnen. Aan het einde van de les vertelde ik hen dat dit hun laatste les van mij was. Dat ik 26 ben en (voorlopig) met onderwijspensioen kan. Ik vroeg ze even te wachten met op de tafels dansen tot ik het lokaal uit was. Ik probeerde het zo luchtig mogelijk te houden. Toch raakte ik geëmotioneerd.

Het onderwijs is het mooiste dat er is. Iedere dag is echt anders en de energie die je erin stopt krijg je in duizendvoud terug. En ik weet heus wel dat er weer iets op mijn pad zal komen. Ik weet ook wel dat er nog andere leuke banen zijn en dat er na mijn revalidatie vast wel weer iets komt waar ik mijn passie en energie in kwijt kan. Maar het helpt niet me dat nu voor te houden. Ik begrijp dat het troostend bedoeld is en dat het vreselijk moeilijk is het juiste te zeggen, maar het werkt niet. Het bagatelliseert. Dit is een rouwproces en ik moet er doorheen.

Mijn teamleider liep mee naar de auto. Dat ik me nu op mij moet concentreren, dat ik me geen zorgen hoef te maken over vervanging of zulke randzaken. En dat hij niet, noch de directeur, noch de andere leidinggevenden,  twijfelden aan mijn motivatie. Hij wachtte tot ik de deur dichttrok en zwaaide me uit terwijl ik de parkeerplaats afreed. En ik weet wel dat ik maandag weer op school zal zijn voor ‘ondersteunende taken’, maar toch voelde het definitief.

 

7379297089d84b817274cde7bff9d0f8

2 gedachtes over “Houdoe en bedankt

Geef een reactie

