Het is geen gebroken pink

20140416_102126

Het blijft nog moeilijk mijn grens te bewaken. Ik herken hem pas als ik er tegenop loop (of in de meeste gevallen er kilometers overheen). Dat is een leerproces en daar ben ik niet zo goed in. Ik wil altijd graag direct ergens de beste in zijn. Ook in revalideren. Dat ik ook tijd moet nemen om volledig te begrijpen en beseffen wat er in mijn hoofd gaande is, moet ik nog laten bezinken. Maar dat komt vanzelf volgens mijn ergotherapeut. ‘Je brein lijkt klein, de rest van je lijf is vele malen groter. Maar je hoofd stuurt alles aan. Je hersenen verbruiken 35 procent van je totale zuurstofinname. Wat jij hebt is groot letsel en dat moet je zo gaan behandelen. Het is geen gebroken pink!’

Een nieuwe instelling is dus nodig. Vriendjes worden met mijn brein. Voor iemand die altijd alles móet van zichzelf, is lief zijn voor mezelf niet altijd even eenvoudig. Maar dat is nu voorlopig dus het enige dat ik móet. Ik moet mezelf leren ‘mogen’. Rust mogen nemen, hulp mogen vragen, leuke dingen mogen doen zonder schuldgevoel, de tijd mogen nemen om te herstellen.

De zon schijnt. Ik heb heerlijk op het balkon gezeten en gezien hoe mijn clematis voor het vierde jaar op rij een groeispurt maakt. Zoals ik de vorige keer al schreef; het is niet allemaal ellendig. Ik gun mezelf deze tijd, deze ruimte. Ik heb de luxe om mezelf écht te leren kennen. Ik ben op gedwongen sabbatical. De uitkomst is onzeker en niet-weten is eng. Maar de mens is veerkrachtig en mijn sociale vangnet bleek de afgelopen dagen enorm. Ik kan niet zeggen waar dit eindigt, maar vandaag durf ik een heel klein beetje te hopen.

3f9203eccd6b9ee17922155674e55f4c-1

Geef een reactie

