Feestdagen 2.0

Mijn familie neemt iedere feestdag serieus. We komen bij elkaar, iedereen maakt eten, we proberen allemaal het hoogste woord te voeren terwijl mijn opa er eigenwijs doorheen kakelt, er hollen 1 of meerdere honden overal doorheen, mijn moeders ‘goede bestek’ waar mijn zwager een hekel aan heeft omdat het niet in de vaatwasser mag, wordt gebruikt en aan het einde van de dag staat mijn zwager mopperend af te wassen en is iedereen volgevreten en voldaan.

 

Dat gaat dus niet meer. Voor Pasen moest ik een heel andere aanpak bedenken. Mijn energie spreiden zodat ik er wel bij kon zijn. Dus al een dag eerder naar Sweetlake rijden, zodat ik die uitputtingsslag al gehad had, de hele ochtend prikkels vermijden (cq op mijn kamer zitten en asociaal doen), na ieder uur me even een kwartiertje of een half uur terugtrekken om weer tot rust te komen en mijn oordoppen in, zodat opa kan roepen wat hij wil maar ik het alleen versta als ik me erop focus. Van het revalidatiecentrum heb ik ontspanningsoefeningen gekregen zodat ik écht even tot rust kan komen als ik die rust zoek. Mindfullness, heel New Age-ie. Daar ben ik normaal gesproken niet zo van, maar het helpt me wel even te wéten. Hoe voel ik me nu? Ben ik moe, ga ik te hard, loop ik mezelf weer als een razende voorbij?

Leuk is anders, want terwijl de hele familie nog aan de high tea zit, zit ik op mijn kamer heel mindfull te zijn. En ik vind mezelf best leuk hoor, dat is het niet. Maar om nou om het uur een kwartier met mijn eigen gedachten geconfronteerd te worden gaat zelfs mij wat ver.

Het is een oefening. Het is een onderdeel van de regie terugkrijgen. Van de controle herwinnen die ik zo hopeloos kwijt ben.

Eerste paasdag en ik leef nog. Ik heb geen vreselijk tutende oren, geen gillende koppijn. Ik ben slechts een beetje mijn evenwicht kwijt en ben in redelijke mate moe. Laten we dat dan maar ‘ winst’ noemen.

 

aLKVBqg_460s

Geef een reactie

