Slaap kindje slaap

Lars is een fantastische vriend. Iedere dag weer ben ik blij als hij thuiskomt. We kenden elkaar nog niet zo lang toen het ongeluk gebeurde en ik compleet veranderde. Ikzelf wist na een week of drie al dat Lars het voor mij was, maar hij kreeg van de één op de andere dag een totaal andere vriendin.

Hij doet het geweldig. Lars weet me iedere dag weer aan het lachen te krijgen, hoe stom die dag ook is. Hij neemt het serieus zonder het zwaar of zielig te maken. Er is alleen één klein dingetje…

Lars is nogal een bazige verzorgende.

Sinds het ongeluk slaap ik slecht. Ik kwam altijd al slecht in slaap, maar nu is mijn hoofd zó druk met verwerken dat ik uren later nog niet slaap. Als ik me bijvoorbeeld heb laten gaan op Funda ben ik de hele nacht bezig met badkamers. Laatst schoten er uren achter elkaar verschillende kleuren blauw door mijn hoofd. Ik krijg mezelf niet ontspannen genoeg om te slapen. En als ik dan eindelijk slaap, word ik twee uur later weer wakker om het nog eens dunnetjes over te doen.

Direct na het ongeluk sliep ik veel, ook overdag. Lars droeg er als een drilsergeant zorg voor dat dat gebeurde. ‘Tukkie doen!’ riep hij dan, of simpelweg: ‘Bed!’. Maar naarmate ik mijn leven weer steeds normaler probeerde te gaan leven, kwam dat middagdutje te vervallen. Lars kon roepen wat hij wilde, de huisarts had gezegd dat ik mijn dag- en nachtritme niet door elkaar moest gooien. En ik sliep al zo slecht ’s nachts. Lars was het hier uiteraard niet mee eens en bleef me bevelen te rusten. Maar erg goed luisteren deed ik niet meer…

In het revalidatiecentrum waren ze het totaal niet met de huisarts eens. Dat ik zo onrustig ben ’s avonds komt volgens hen omdat mijn hoofd té moe is, nog téveel bezig met verwerken. Ik moet van hen juíst een uurtje slapen ’s middags. Dat komt mijn nachtrust ten goede en de invulling van mijn dagen ook. Ik moet het inplannen als een taak. Dempen, ontspanningsoefeningen en slapen. Op dokters voorschrift.

Dus hier komt het. En ik zeg dit eenmalig, er vallen geen rechten aan te ontlenen, het is alleen op deze situatie toepasbaar en ik zeg het alleen omdat ik weet dat Lars mijn blog niet leest:

Je hebt gelijk, lief.

PicsArt_1392754951458

Een gedachte over “Slaap kindje slaap

Geef een reactie

