De arbeidsdeskundige

“Bereid je erop voor dat dit een vervelende periode wordt.” drukte mijn directeur me op het hart. “Voor die grote instanties ben je een dossiernummer. Ga ervan uit dat er voor emoties geen plaats is.”

Met die woorden in mijn herinnering gegrift, slofte ik met lood in mijn schoenen naar het arbeidsdeskundig onderzoek. Spoor 0 re-integratie (terugkeren in mijn oude functie met mijn oude belasting) was officieel een afgesloten hoofdstuk. De mevrouw die ik tegenover mij kreeg, zou onderzoeken welke mogelijkheden ik arbeidstechnisch nog wel had.

Nu heb ik het afgelopen jaar gemerkt dat maar weinig mensen echt kaas gegeten hebben van NAH. Omdat ik er normaal (of in ieder geval niet gekker dan vroeger) uitzie, het eerste kwartier een bijzonder intelligente indruk kan maken tijdens een gesprek en mijzelf systematisch overschat, zijn mijn problemen lange tijd niet erkend. Zoals de bedrijfsarts zei; “Gewoon even doorzetten. Steeds iets meer doen. Je grens verleggen.” Nu weet ik dat dát het domste is wat je kunt doen met hersenletsel. En ook dat mijn bedrijfsarts dus geen flauw benul heeft waar hij over praat. Vergeef me mijn scepsis, maar ik had vooraf dus ook niet bijzonder veel vertrouwen in de arbeidsdeskundige.

Terwijl ik er zat verwonderde ik mij over de situatie. Anderhalf jaar geleden had ik vaag van het begrip ‘bedrijfsarts’ gehoord. Het woord ‘arbeidsdeskundige’ kwam niet in mijn vocabulaire voor, laat staan dat ik wist dat er bij re-integratie gewerkt wordt met drie sporen. Het lijkt soms of ik in een parallelle wereld terecht ben gekomen. Een universum naast het Gewone Leven.

Het viel me honderdduizend (en twaalf) procent mee. Deze mevrouw had verstand van wat ze deed. Deze mevrouw had vaker met ‘mensen zoals ik’ gewerkt. En ze begreep mijn weerstand. Ik ben pas net bezig met revalideren. Ik boek vooruitgang, maar die is nog pril. Ik begrijp dat de wet de wet is en dat er na 1 jaar geëvalueerd dient te worden. Maar het voelt verkeerd nu al deuren te sluiten. Het voelt niet goed nu al te zeggen dat ik een nieuwe werkgever moet zoeken als ik nog niet weet welke winst er binnen de revalidatie te behalen valt. Gelukkig begreep zij dit. Ze stelt in haar rapport dat er gekeken moet worden naar zowel interne als externe re-integratie. Maar ze drukte mij op mijn hart dat ik aan het idee moet gaan wennen dat school een afgesloten hoofdstuk is. Dat ook de deur van spoor 1 potdicht en op slot zit.

“Je wordt uiteindelijk veel gelukkiger van een nieuwe start, dan dat je hier op school in een stil kantoortje toe kunt kijken op je oude leven.”
Ja. Daar had ze dan ook weer gelijk in…

8a6e5063f3a2a971aa61dffbb289ea0c

3 gedachtes over “De arbeidsdeskundige

  1. Pingback: Duurzaam | Happy, hip en… hersenletsel

  2. Eindelijk lees ik op deze site alles waar ik momenteel INzit!
    Mijn dank is zo groot hiervoor!
    Sinds nov.2013 ben ik door een kopstoot tegen een keukenkast totaal van het pad… jaar lang onzekerheid, MRI, revalidatie, dit nu afgesloten afgelopen dec. Einduitslag: SI, PCS, whiplash. Nog niet kunnen werken…re-intergratie in…? Keuringen..?geen idee. Fijn dat ik dit even mocht delen en hou graag contact!
    Nogmaals dank! Groetjes Nelie

    Like

    • Dank is helemaal niet nodig. Ik ben dit blog begonnen om mijn ervaringen van mij af te schrijven en zie het juist als een cadeautje als ik anderen ermee kan helpen. De onzekerheid over de toekomst vind ik zelf ook altijd een groot en eng probleem. Als iemand zou kunnen zeggen; ‘hier ben je over vijf jaar en dan ben je ook best gelukkig’ zou ik al een stuk relaxter in mijn schoenen staan op dit moment.
      Heel veel sterkte de komende periode en kom gerust nog eens terug!

      Like

Geef een reactie

