‘Schoolvakantie’

Mijn moeder wilde weten wanneer de meivakantie in 2015 viel vanwege een vakantie met het hele gezin. Even was ik bang dat de vakanties van mijn zusje en mij misschien wel anders zouden vallen. En toen drong het tot mij door.

In mei 2015 werk ik niet meer in het onderwijs.

Ik heb nooit beseft hoe sterk je werk je identiteit bepaalt tot ik mijn werk niet meer kon uitvoeren. Ik wás docente, binnen en buiten de school. Ik zet mijn juffentoontje regelmatig in als ik het ergens niet mee eens ben en bij het lezen van boeken of het bezoeken van musea denk ik; Leuk voor in de les. En dat is nu niet meer. Ik had me voorgesteld de rest van mijn leven in het onderwijs te blijven werken. Afgelopen september had ik met mijn 1e graads opleiding willen starten en dan zou ik de bovenbouw een aantal jaar met de onderbouw combineren. Vervolgens zou ik mijn zinnen misschien zetten op een teamleiderschap, een cursus leerlingbegeleiding, de zorgkant op en op mijn zeventigste zou ik nog rondlopen op school, alle kneepjes van het vak kennende.

Dat toekomstbeeld is weg. En hoeveel ik ook kon mopperen op de werkdruk en de versnippering van het aantal taken, ik mis het nu al. Het contact met die kinderen, in de flow raken tijdens een goede les en stomme grappen maken met de klassen, het verschil tussen een feit en een mening uitleggen met behulp van Justin Bieber en One Direction en het communisme aan de hand van de Playstation of mijn schoenencollectie. Ik had eindelijk het gevoel dat ik in mijn rol aan het groeien was, dat ik ook als mentor steeds duidelijker mijn boodschap aan ouders durfde te brengen en de juiste hulp aan mijn leerlingen kon geven. Met mijn klas vol bruggers voelde ik me moeder gans.

Er zijn dagen dat ik het onderwijs inderdaad als een afgesloten hoofdstuk kan beschouwen. Maar er zijn ook dagen als dit, dat ik naar de klassenfoto’s van mijn mentorklassen naast mijn laptop kijk en ik nog niet bereid ben om het los te laten. Ik wil nog niet denken aan een andere carrière. Ik ben er nog niet klaar voor.

Tijd is mijn vriend op dit moment, en ik heb hem nodig.

3e1d6102ce81c5e12bd7ec828a01a1e7

Een gedachte over “‘Schoolvakantie’

Geef een reactie

