Klootje

Mijn zusje droeg vroeger de (niet zo flatterende) bijnaam ‘Klootje’. Iedere zondag als wij in onze mooie jurkjes naar de kerk waren geweest, donderde zij met panty en al van de trap. Ze viel ook wel ‘zomaar’ van de fiets, of liet in de winkel met veel geraas iets vallen. Mijn oudste zus had daar ook een handje van. Die zette eens de hondenmand bovenop de hond, bijvoorbeeld.

Ik was nooit zo. Ik was een nuffig prinsesje dat bang was van iedere brug en ieder insect. Mij kreeg je niet op skeelers of hoog bovenin een klimtoestel en ik deed nooit iets ongecontroleerds. Misschien dat ik juist daardoor degene was die haar arm of teen brak.

Tegenwoordig heeft het onhandigheidsvirus mij ook in zijn greep. Ik zet kopjes op het randje van het aanrecht, ik stoot mijn teen gemiddeld één keer per dag aan het opstapje naar de badkamer, ik loop tegen de wasmachine op, laat mijn telefoon iedere dag uit mijn handen vallen, bots tegen deurposten, laat de schone was in de struiken onder mijn waslijn vallen, stoot mijn vingers zo hard tegen het wasrek dat mijn nagels in het midden afbreken, laat bakjes aardbeien midden in de Lidl vallen, breek glazen, knoei eten, stoot hoofd, snij vingers… Er lijkt geen einde te komen aan mijn onhandigheid.

Het schijnt een combinatie van factoren te zijn. Door de Sensorische Integratie krijg ik de omgevingsprikkels minder snel of goed door. Hierdoor kan ik mijn positie in de ruimte minder goed bepalen. Daarnaast heb ik last van te hoge spierspanning (ook als onderdeel van de SI) en heb ik mijn bewegingen daardoor minder onder controle. Het zintuig evenwicht is al heel lang mijn vriend niet meer en regelmatig ben ik gewoon heel moe in mijn hoofd, wat fouten ook in de hand werkt. 

Net liet ik een volle shampoofles op mijn kleine teen vallen. Dus Kitty, ik neem de titel ‘Klootje’ met liefde van je over. Ik heb hem onderhand wel verdiend.

MjAxMy1kOGM3ZjhlMjMxYzM1YjNl

Geef een reactie

