“Hallo ik ben Suzanne…

… En ik ben al drie maanden clean.”

Zulke stomme grappen schieten door mijn hoofd als ik in een ongewone situatie terechtkom. Vanochtend sloot ik voor het eerst aan bij een lotgenotengespreksgroep. En dit kun je gerust een ‘ongewone situatie’ noemen. De één strompelde tergend langzaam de ruimte binnen, terwijl de ander even later op energieniveau honderd de deur door kwam vliegen. De ene is boos, gefrustreerd en ongelukkig terwijl de ander maar de hele tijd herhaalt hoeveel erger het had kunnen zijn en dat we vooral moeten relativéren. De één is 60, de ander (ik in dit geval) 27. Ik heb mijn ogen uitgekeken en mijn oren de kost gegeven. Allemaal anders, andere achtergrond, andere leeftijd, andere aandoeningen, andere oorzaken, andere behandelfases, andere instelling, maar één ding hadden we gemeen;

Er zit iets goed fout in ons hoofd.

IMG_394437271519857

Ik heb het hier al eens geschreven; bijna iedereen heeft ontzettend veel begrip voor mij, maar bijna niemand begríjpt het echt. En voor die erkenning zijn lotgenoten prettig. Dat ik niet de enige ben die voor vertrek nog een keer checkt hoe laat precies en waar ik zijn moet, om twintig minuten laten in het revalidatiecentrum echt niet meer te weten of het groepsruimte 15, 16 of 17 was. Dat er ook anderen zijn die een half uur na een gesprek ineens denken; ‘Oh! Nu snap ik wat hij bedoelde!’ (terwijl je tijdens dat gesprek natuurlijk heel wijs hebt zitten knikken alsof je begreep waar het over ging). Dat het vervelend is als er heel erg overdreven ontzettend veel rekening met je gehouden wordt (want ‘ik ben niet debiel!’) maar dat het net zo vervelend is als niemand bereid is rekening met je te houden. Voor even ben je niet die suffe eikel die zich ineens gedraagt als een bejaarde, maar gewoon iemand die anderhalf uur lang instemmend knikt, want ‘ja dat heb ik ook! Precies dát!’

Dus wat mijn vooroordelen ook mochten zijn van tevoren, laat mij voortaan maar iedere week aansluiten bij die gekkies. Ik voel me er wel thuis.

IMG_641451738001096

10 gedachtes over ““Hallo ik ben Suzanne…

Geef een reactie

