Lekker joh!

5fa0c0631d24787feedcbb98e9fe245f

Of het echt waar is weet ik niet, maar het verhaal was dat de moeder van mijn ex-vriendje ooit met 160 km per uur vanuit Frankrijk terug naar huis reed. Ergens ter hoogte van de grens zei ze ineens: “Hè, stonden daar nou huisjes midden op de weg?”

En dat is zo’n beetje hoe ik ook met grenzen omga. Ik doe heus mijn best. Maar het zou fijn zijn als een grens ver van tevoren aangekondigd zou worden met bordjes, lichtsignalen en verkeersdrempels en (doe eens gek) spijkers op de weg. En dat is niet zo. Ineens is er, pats, boem, een huisje op mijn rijbaan en lig ik ‘eraf’. “Dag mevrouw, dit is de douane. U wordt tot nader order even in het kamertje ‘Moe, raar en afgeleefd’ gehouden. Heel veel succes en houdoe.”

Op zo’n dag ben ik dan misselijk, draaierig, slapjes. Alles wat je tegen me zegt, verdwijnt ergens halverwege mijn oorschelp en mijn geheugen. Ik wil dingen aanpakken, maar die verzanden. Of ze stranden omdat ik ze laat vallen, overkoken of totaal verpest.

Ik baal dan van mezelf. Ik baal ervan dat dingen die vroeger zo logisch voor mij waren, nu blijkbaar onmogelijk zijn. Ik baal ervan dat ik zo’n stomme koe ben omdat ik steeds weer over mijn grens ga. En ik baal er vooral van dat ik zo boos word op mezelf. In het reva wordt mij voorgehouden vooral lief te zijn voor mezelf. Als je moe bent, ben je moe. Dat is dan wat er is. Als je hoofdpijn hebt, heb je hoofdpijn en als je verdrietig bent, ben je verdrietig. En dat moet je dan even voelen en laten bestáán. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Met een lotgenoot had ik het hier een keer over. We spraken over geheugenverlies en hoe vervelend het is dat je wéét dat je ergens over gepraat hebt, of dat je iets perse moet doen, maar dat je nooit meer weet wát. Zij zei: “Moet je je niet te druk om maken, joh. Ik vind het wel makkelijk. Wat weg is, is weg. Hoef ik niet meer over te denken want het komt toch niet terug. Lekker joh!”

c01d21e49d3db1ea837d18b43462f3c1

Geef een reactie

