Toekomstige superbouwopzichter (ofzo)

Ik wist wel dat verhuizen zwaar zou worden, maar toch heb ik mezelf overschat. Ook dat was niet geheel onverwachts. Ik overschat mijzelf gemiddeld dertig keer per dag. Allemaal leuk en aardig om met je nieuwe ik te leven, maar als ik in nieuwe situaties (zoals klussen) terechtkom, grijp ik toch ongemerkt terug naar de oude Suus.

Ik heb gister een randje verf van de marmeren schouw gekrabd. En het is nog niet eens af. Om mij heen zijn mensen aan het werk of hun leven ervan afhangt en ik zit met een plamuurmes voor mij uit te staren. Of ik bedenk me ineens dat ik nog iets in de keuken moet doen en dat moet dan perse nú. Terwijl er muren worden geverfd, plafonds worden gewit, deuren worden gelakt en keukens worden gesopt, loop ik met mijn ziel onder mijn arm een beetje door het huis te sloffen. Ik weet heel goed hoe en wat er geklust moet worden, het lukt me alleen niet.

Dat wist ik natuurlijk van tevoren. Dit had ik allemaal kunnen bedenken vóór we er aan begonnen en alle lieve mensen die komen helpen weten dat ik een raar hoofd heb en niemand neemt het me kwalijk dat ik geen zak uitvreet. Maar zoals zo vaak: ik wéét het wel, maar ik vóel het niet. Mijn oude ik heeft in mijn oude huis zo ongeveer alles geschuurd en geverfd en gelakt. Het loslaten, een stap terug nemen, thuisblijven om te rusten en de boel de boel laten… Het móet, maar makkelijk is het niet.

20140902_155850

Maar goed, vooruit. Ik neem rust en afstand en stop met mezelf schuldig voelen over het feit dat iedereen aan het werk is voor ons en ik niet. Ik ga gewoon genieten van het feit dat er zoveel lieve mensen voor ons klaar staan en dan hoop ik dat ik straks, na de verhuizing, genoeg energie over heb om te genieten van ons mooie nieuwe huis.

En wie weet. Als het me goed afgaat kan ik altijd nog opzichter worden in de bouw.

3357f6f0dc43f1cd825c199267280626

Geef een reactie

