Confessions of a wifi-holic

Een vriendin van mij heeft laatst de Facebook app van haar telefoon gegooid. Ze werd gek van het idee dat ze de hele tijd bereikbaar en interessant moest zijn. Het gevoel dat je iets mist is altijd aanwezig met alle sociale media in je broekzak. Ik vond dit een geweldig idee! Hoe heerlijk zou het niet zijn om niet meer iedere loze seconde met die telefoon in mijn hand te zitten? Misschien moest ik het ook maar doen. Lekker tot rust komen…

We zijn verhuisd en alles is goed gegaan. Ik heb de hele dag bij mijn schoonzusje thuis op eieren gezeten. Het liefst had ik bovenaan de trap in ons nieuwe huis de drillsergeant uitgehangen, maar op de bank zitten en me druk maken vroeg al genoeg energie. We zijn verhuisd en alles is goed gegaan, behalve de aansluiting van televisie en internet. Tot vandaag hebben we het moeten doen met 3G op onze telefoon. En toen pas merkte ik hoe sterk ik afhankelijk ben van internet.

Ik weet het, iederéén maakt gebruik van internet en niemand kan meer zonder. Maar sinds mijn wereldje kleiner is geworden, leef ik steeds meer via de computer. Ik moet er niet aan denken om even ‘lekker’ te gaan winkelen, dus kleding en dergelijken bestel ik online. Ideeën voor de inrichting van het huis of nieuwe haakprojecten haal ik via Facebook of Pinterest en omdat ik liever niet bel onderhoud ik contact met vrienden via Whatsapp. De afgelopen drie dagen voelden dan ook als complete afzondering met korrelige televisie en sms’jes van mijn telefoonprovider dat ik mijn databundel had verbruikt.

En tegelijkertijd gaf het ook rust. We zijn tegenwoordig zo druk bezig met zijn wie we denken dat we moeten zijn op sociale media, dat gewoon zíjn er soms bij inschiet. Ik ben nog altijd ontzettend moe van de verhuizing, er zijn nog duizend dingetjes die ik af wil maken of goed wil zetten in huis en tegelijkertijd moet er ook gekookt, gewassen en gepoetst worden. Door niet iedere seconde met mijn telefoon of laptop binnen handbereik te hoeven zitten, had ik daar ineens íets meer energie en ruimte voor.

Ik ben nog té verslaafd om mijn Facebook van mijn telefoon te halen. Ik ben té afhankelijk van de digitale wereld om daadwerkelijk af te kicken. Maar ik houd sinds de verhuizing mijn telefoon buiten de slaapkamer. Als er om tien over elf ’s avonds iets vreselijks gebeurt, zal ik het pas om acht uur de volgende ochtend weten. En ik slaap er niet minder om. Sterker nog, ik slaap prima. Dus dit is vast stap 1.

e456f090a539422da8c0c78cfb53e231

2 gedachtes over “Confessions of a wifi-holic

Geef een reactie

