These boots were made for walking

Ik durf het ondertussen wel toe te geven: ik ben herstellende van een lichte schoenenverslaving. Ik zal het beeld voor je schetsen: Toen ik twee jaar geleden met de werkweek van Gym3 (die zij zelf organiseerden) meeging als begeleider en de drie leerlingen die de bonte avond regelden mij nodig hadden voor een vraag in het grote ‘Ik hou van het CLD-spel’, werd die vraag: hoeveel paar schoenen heeft mevrouw Van der Ende? Het juiste antwoord was 65 (ook niet misselijk). Maar dat de kinderen gokten tussen 120 paar en 230, is tekenend.

Ik was de juf met de schoenen. Ik paste mijn outfits op mijn schoenenkeuze van die dag aan. Ik had schoenen in alle kleuren van de regenboog en in alle uitvoeringen denkbaar. Er waren kinderen die aan het begin van iedere les even onder de tafel doken om te kijken welke ik die dag weer aan had. Het liefste liep ik op pumps. Mijn knalroden met dat zachte stofje, of mijn knalblauwen met de blokhak. Of de roden met veters, de paarsen, de groenen, de gelen, de zwarten, grijzen, bruinen, met bloemetjes….

Door de sensorische integratie is mijn spierspanning te hoog. Dat vreet energie en helpt mij niet, dus die moet naar beneden. En we weten allemaal dat pumps zorgen voor een mooie lichaamshouding. Dat komt doordat – juist! – je spieren gestimuleerd worden. Aangespannen kuiten, gelifte billen… Allemaal mooi, maar niet helpend voor mij.

PicsArt_1415264860276

Ik ben veroordeeld tot platte schoenen. Het voelen van de ondergrond, lopen alsof ik door de modder loop, met beide voeten plat op de grond. En mijn pumps staan te verstoffen in de kast. Heel langzaamaan doe ik er steeds een paar weg. Met gezonde tegenzin en pijn in mijn hart. Het is niet anders. Schoenen zijn er om gedragen te worden, niet om stil te staan.

En voor de bruiloft van mijn zus koop ik dan wel weer een nieuw paar-voor-in-de-kast. Zo ben ik dan ook wel weer.

63736e03615d076e741ab56402fe82b0

5 gedachtes over “These boots were made for walking

  1. Pingback: What not to wear | Happy, hip en… hersenletsel

Geef een reactie

