Agenda

Ik heb een nieuwe agenda gekocht.

Nu denk je misschien; ‘Poeh poeh, als dat het hoogtepunt van je week is, is het wel heel droevig met je gesteld’, maar het gaat mij om wat het betekent. Ten eerste is het al bijzonder dat ik een agenda in december koop. Ik rekende altijd in schooljaren. ‘Volgend jaar’ betekende bij mij vanaf eind augustus/begin september. Ik dacht niet in kalenderjaren. Januari was gewoon het moment waarop ik zo’n beetje inzicht moest hebben in wie van mijn bruggers naar de havo zou gaan, en wie er VWO aan zouden kunnen. Verder niets bijzonders. Daarnaast kreeg ik natuurlijk altijd gewoon een gratis lerarenagenda van mijn werk. Met ruimte om alle cijfers bij te houden enzo, je kent het wel.

Ik heb een nieuwe agenda gekocht zonder ruimte voor schoolroosters of cijfers. Zelfs zonder bloemetjes of kleurtjes (hoewel ik me bijna heb laten verleiden door de PiP-agenda). Maar alleen een teken dat mijn leven als leraar steeds verder achter me ligt, is het niet. Het is meer dan dat. Ik heb een agenda gekocht omdat ik hem weer nodig ga hebben. En dat is ook wel anders geweest.

Vanaf het moment dat ik bij het revalidatiecentrum begon en stopte met werken, leefde ik van afspraak naar afspraak. Die schreef ik op de kalender in de wc en dat was het wel zo’n beetje. Af en toe sprak ik iets af met vrienden of familie, maar mijn leven richtte zich vooral op Lars. Welke dagen werkte hij? Wanneer at hij op het strand, wanneer was hij thuis? Welk feestje moest hij dit weekend heen en wanneer konden we samen naar de supermarkt? Als ik het hier zo neerzet word ik een beetje akelig van het onderdanige vriendinnetje dat hieruit naar voren komt. Maar zo was het nu eenmaal. Ik maakte niet zoveel mee en de structuur in mijn dagen werd aangegeven door Lars’ trainingen en andere afspraken.

Nu ben ik zo ver dat ik de wereld weer in moet. Ik moet gaan onderzoeken welke banen er bij mij passen, werkervaringsplekken regelen, mijn eigen netwerk aanspreken om zoveel mogelijk te snuffelen bij zoveel mogelijk banen en op die manier een zo goed mogelijk idee te krijgen van wat er is en wat ik kan. Naast het revalidatiecentrum is er nu de re-integratie en het haken en de snuffelstages enzovoorts.

Ik heb een nieuwe agenda gekocht omdat ik niet meer aan de zijlijn sta. En dan is dat dus best wel een ‘ding’.

20141217_091248

6 gedachtes over “Agenda

Geef een reactie

