Effectivi-tijd

IMG-20141225-WA0008-1

Hoera de feestdagen zijn voorbij! Vroeger raakte ik in januari altijd in een post-gezelligheidsdip. De kerstverlichting ging het huis uit, de kerstkilo’s moesten er weer af dus met het lekkere eten was het gedaan, en het bleef nog zeker drie maanden donker en koud. Nu merkte ik dat ik me maandagochtend opgewekt klaarmaakte om te vertrekken naar de gespreksgroep. Het ‘gewone leven’ was weer begonnen! Joepie!

Ik merk dat ik sinds ik bij het revalidatiecentrum ben begonnen, een bijna autistische hang naar structuur heb. Onzekerheid kost energie. Als ik niet weet wat er precies wanneer gaat gebeuren, moet ik alle opties open houden en die scenario’s kosten denkruimte. Daarnaast heb ik beperkte energie op een dag. Spontane acties of onvoorziene situaties gaan ten koste aan andere zaken die ik ook wil doen. Hoe beter ik alles plan, aan des te meer dingen kom ik toe.

Je zou denken dat ik, sinds ik niet meer werk of sport (of uitga, shop of uitgebreid douche omdat ik last heb van de prikkels van al die straaltjes water), zeeën van tijd heb. Eerlijk gezegd heb ik dat zelf ook nog lange tijd gedacht. Het frustreerde me enorm dat ik, ondanks dat ik zo veel thuis ben en lichamelijk niets mankeer, de badkamer maar niet schoon kreeg. Of dat er, na een kop koffie bij Esther, die dag verder niets uit mijn handen kwam. Ik begreep maar niet hoe ik dat moest verklaren. Ik was toch niet gehandicapt?

Nu heb ik geleerd dat ik maar een paar uur effectieve tijd per dag heb. Na een inspannende taak moet ik rust nemen, na een denk-taak moet ik overstappen op een doe-taak (en andersom) of rusten en de oefeningen voor de SI vragen ook heel wat tijd per dag. Ik zal het even voorrekenen:

Ik sta ’s ochtends meestal om acht uur op en ga om tien uur richting bed. Dat levert zo’n 14 uur ‘tijd’ op. Het duurt altijd even voor ik wakker ben en in staat ben te functioneren, zeg een half uur. 13,5 uur tijd. De oefeningen voor de SI moet ik drie keer per dag doen en duren zo’n 15 minuten. Daarna moet ik ongeveer 10 minuten ‘diepzitten’ en moet ik vaak rustig aan doen om bij te komen. Ik ben daar ongeveer 3 kwartier tot een uur per keer aan kwijt, laten we zeggen 2,5 uur. Zeg 11 uur ‘tijd’. Tussendoor demp en rust ik veel. Veel kopjes thee, veel zitten. Houden we zo’n 9 uur over. Mijn middagdutje van anderhalf uur plus wat tijd om weer op gang te komen maakt 7  tot 6,5 uur ‘tijd’.

En dan heb ik dus nog niets gedaan op een dag! Als je daar dan ook nog bij bedenkt dat de simpelste taken veel energie vragen en ik tussendoor steeds moet rusten, is het ineens begrijpelijk dat er niets uit mijn vingers komt (behalve haakwerk, want dat is idioot ontspannend). Alles dat ik kies te doen, heeft consequenties voor andere taken. Daarom word ik zo blij van structuur. Des te beter ik mijn zaakjes op orde heb, des te meer ik in een week kan doen. Mijn effectieve tijd zo effectief mogelijk besteden.

Oh ja, en mijn sanitair glimt dus nooit meer als een hondendrol in de maneschijn. Soit.

3eEC52y

 

 

6 gedachtes over “Effectivi-tijd

  1. Ik zit wat te lezen op je blog (dankjewel Jeanne!) en hoewel het anders is herken ik toch wel veel. En je schrijft nog goed ook! Ik heb op 44-jarige leeftijd zo maar uit het niets een herseninfarct gehad en ben halfverlamd geraakt. Als klap op de vuurpijl heb ik daar gratis afasie bijgekregen. Die dingen gebeuren ook, maar daar hoef ik je niets meer over te vertellen. Ik leef vrolijk door, handicap en niet.

    Ik wens je veel succes met de verzekering (grrrr) en het vinden van passend werk. Als je even niets te doen hebt: ik houd ook een blog bij op weerhandig.nl. Als lotgenoten van elkaar heb je die (h)erkenning nodig, tenminste ik wel soms. Prettige dag verder!

    Like

    • Ik ga in een loos moment zeker op jouw site kijken! Dankjewel voor je interesse. En inderdaad, ‘die dingen gebeuren’. Er het beste van maken is het enige dat kan, hoe moeilijk dat op sommige dagen ook is.

      Like

Geef een reactie

