Dode punten

Ik draag mijn haar in een knot bovenop mijn kop. Het zit me mee dat dit sinds een paar jaar weer helemaal ‘kan’, maar ik denk ook dat als lange krullen ‘in’ zouden zijn, ik nog altijd voor de knot zou kiezen. Het is lekker makkelijk en mijn haar is tenminste uit mijn gezicht. Ik heb last van aanraking en geluid, zeker naast mijn oren. Daar voelt het regelmatig alsof mijn huid elektrisch geladen is. Bungelende oorbellen of loshangend haar is dan vervelend. Maar er is nog een reden voor de knot en die is veel simpeler:

Ik ben al maanden niet naar de kapper gegaan.

De kapper valt in hetzelfde rijtje als manicure, nieuwe tandarts zoeken, nieuwe huisarts regelen, echte fijne enkellaarsjes vinden, de verhuisdoos met ‘nog uit te zoeken’ uitzoeken en de extra kast in de kleedkamer uitzoeken en inrichten: Ik kom er niet aan toe. Ik neem het me iedere dag weer voor en toch is er altijd iets dat me in de weg zit.

Mijn zus helpt mij met de grootst noodzakelijke dingen. Het aanvragen van de WIA-keuring bijvoorbeeld. Dat moet en dus wordt dat gedaan. Ook moet ik mails sturen, afspraken maken en logboek bijhouden voor de re-integratie, de was draaien, zorgen dat mijn auto door iemand anders op tijd naar de APK gereden wordt en af en toe zelf onder de douche. Die dingen gebeuren dus ook, maar dan is het ook wel op.

Mijn grootste issue is dat ik een probleem heb met het vasthouden van mijn aandacht. Hoe complexer een taak wordt, hoe korter mijn aandachtsspanne en hoe sneller ik er moe van word. Zo wordt het regelen van een nieuwe tandarts ineens een enorm karwei. Ik ging zitten om te kijken of de tandarts die mij werd aangeraden ook vergoed werd door mijn verzekering. Voordat ik de juiste informatie op de website van mijn verzekering gevonden had, was ik al moe. En toen bleken ze geen contract met die tandarts te hebben! Op zoek naar een nieuwe tandarts dus. Ik had eindelijk een lijstje met tandartsen die ik wel zou kunnen uitzoeken, toen de site vastliep. Gelukkig maar, want mijn hoofd voelde zwaar, pijnlijk en het leek of mijn hersenen met kracht ingedrukt werden door een baksteen. De volgende dag dus weer proberen. Moest ik wéér op zoek naar dat lijstje tandartsen. Vier mogelijke kandidaten uitgekozen, hun websites opgezocht en toen eigenlijk alweer te moe. Later op de dag (ik had even geslapen en ging met hoofdpijn tegen beter weten in toch maar even aan het werk) op de tandarts-taak teruggekeerd. Bleken ze alle vier geen nieuwe patiënten aan te nemen op dit moment! Oftewel: twee dagen werk, alle energie verbruikt, nul resultaat.

Ik vergeet nog altijd vaak dat dingen die ik vroeger ‘even’ regelde, nu een dagtaak zijn. En waar ik vroeger in mijn weekenden even alles regelde wat nog moest en ook nog aan ontspanning toekwam, moet ik mijn taken nu over weken uitspreiden. En dan krijg ik het meestal nog niet af.

En eerlijk gezegd kan ik me er ook niet altijd druk om maken. Als ik nu moet kiezen tussen appen met mijn zussen of een huisarts regelen, dan app ik met mijn zussen. Als ik moet kiezen tussen mijzelf dwingen een ingewikkelde mail te sturen of even rustig tegen Lars aan op de bank te zitten, kies ik uiteraard voor het laatste. Er moet zoveel, altijd, overal. Dat was voor mijn letsel zo en dat is helaas niet veranderd.

Dus borstel ik de slierten op mijn hoofd nog maar eens en bind het weer in een knot. Dode punten zijn niet het belangrijkste in de wereld. In ieder geval niet in de mijne.

65ef7cb6483aa9ad9eafc6fa37f38efc

3 gedachtes over “Dode punten

  1. Gelukkig heb ik dat niet meer zo erg, de eerste anderhalf jaar wel. Ik moest om een uur of 1 a 2 even een uur slapen. Dat was vreselijk, helemaal in combinatie dat alles vergat. Ik herken dat je twee dagen heel druk aan het werk bent en aan het einde heb je niets bereikt. Laat je dode punten maar lekker zitten, een knot is ook leuk.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

