Alle remmen los!

Op school kregen wij Frans van meneer Van der Toor. Hij was zo’n man die heel erg hield van woordgrapjes, en heel hard om zijn eigen grappen lachte. Als je moest niezen, zei hij bijvoorbeeld: “Hoest verder?” Hilarisch vond hij dat. Wij vonden dat idioot. Thuis vertelden we vol minachting over de stomme grapjes die Van der Toor nu weer gemaakt had. Mijn moeder was het niet met ons eens. Zij lachte bijna net zo hard om zijn grappen als Van der Toor zelf.

Mijn gevoel voor humor is veranderd. Laatst fietsten Lars en ik langs een bloemenkraam, waar op een bord ‘Lente, kom eens uit je bolletje’ stond. Ik moest daar smakelijk om lachen (en toen Lars om mij moest lachen en mij gestoord noemde, moest ik nóg harder lachen) en bedacht toen: ik ben net mijn moeder.

Ik ben op mijn gezicht terecht gekomen. Waarschijnlijk heeft de voorkant van mijn hersenen een flinke klap gehad. Ik keek een college van Erik Scherder over de functies van de frontale hersenen, waar je remmingen zitten. Remmingen zorgen ervoor dat je bepaalde prikkels tegenhoudt, zodat je je beter op andere kunt concentreren. Maar ze zorgen er ook voor dat je op een sociaal geaccepteerde manier op bepaalde situaties reageert. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg, zeg maar. En die remmingen doen niet altijd meer wat ze moeten doen bij mij.

Ik lach veel, hardop en schaterend. Om laffe reclames, flauwe woordgrapjes, een vondst als ‘Salamander Klöpping’ (hoe verzin je het?!). Ik lach om alles wat er gezegd wordt in Top Gear en vooral heel hard om mezelf. Als ik iets onhandigs doe, iets geks zeg, de tram de verkeerde kant op neem en dat pas na acht haltes doorheb (terwijl ik er bij de vierde al uit moest). Of laatst toen ik op de verjaardag van mijn zus maar aan de wc-deur bleef hannesen en niet begreep waarom die niet opende, tot degene die erop zat verstoord naar buiten kwam zetten. Haha! Ik had even niet bedacht dat die wc ook bezet kon zijn!

De andere kant is helaas ook mogelijk. Ik kan om iedere scheet janken. En als ik eenmaal huil, duurt het ook even voor ik stop. Say yes to the dress, reclame van zielige ezeltjes op de Ezeltjesfarm, Lars die mij kietelt en dat ik dan vanuit lachen in één vloeiende beweging overga in tranen.

Ik was altijd zelfbewust, stiekem toch wel bezig met ‘wat zullen ze wel niet van mij denken?’. Nu weet ik wel dat het ‘ze’ maar weinig uitmaakt en anders maakt het mij zelf behoorlijk weinig uit. Ik heb niet de energie om in iedere situatie precies zo te reageren als het de ander het beste uit komt. What you see is what you get. Op straat gniffel ik om alles wat ik tegenkom en als je grappig bent, lach ik heel hard.

En als je wat minder grappig bent, waarschijnlijk ook.

f4c482a2dc1c008a1e30cc8bdf8603ce

2 gedachtes over “Alle remmen los!

  1. Hardop lachen, dat zouden meer mensen moeten doen :)
    Stiekem kon je bij jou ook voor je ongeluk al het gros van je emoties van je gezicht lezen. Nu is het gewoon ook hardop.

    Like

Geef een reactie

