Koningsdag

Daar doe ik niet aan.

(Daar zou ik het het liefst bij willen laten. Dat vind ik dan weer heel grappig. Lekker recalcitrant een chagrijnige opmerking plaatsen en verder lekker niks. Maar goed. Dat ik niet aan Koningsdag doe heeft een reden en ik schrijf dit ook met een reden op. Dus vooruit dan maar weer:)

Vorig jaar ben ik nog even gaan lunchen met mijn moeder en hebben we vervolgens een rondje vrijmarkt gedaan. We waren de auto nog niet uit of ik begreep dat het niet zo’n goed idee was geweest. Op een vrijmarkt zijn namelijk prikkels. Heel. Veel. Prikkels. Mensen, stemmen, geluiden, kleuren, geuren, een valse blokfluit, een iets te fanatieke amateur marktkoopman, spullen, honden, duwen, trekken… Toen werd ik er flink chagrijnig van dat ik zelfs zulke dingen niet meer kon. Nu kan ik me er niet zo heel druk meer om maken.

Ik vind Koningsdag sowieso een beetje een verplicht feest. Zo van ‘jottem jongens, we hebben een extra vrije dag gekregen dus we trekken allemaal iets ludieks oranjes aan en wat zal het gezellig zijn. Want dat moet’. Een beetje als Oud&Nieuw. Op Koninginnenach liep ik dan altijd met mijn ziel onder mijn arm door de stad op zoek naar waar Hét gebeurde. Want blijkbaar gebeurde Hét ergens en potverdorie, dat zou ik toch niet missen! En toch was ik blijkbaar altijd net op de verkeerde plek want écht los ging het nooit.

Ik ben er het afgelopen jaar gewend aan geraakt dat ik niet overal aan mee kan doen. Waar ik me vroeger druk kon maken over dat ik zowel zaterdag- als zondagavond niets te doen had (de horror!), zit ik nu hele weken thuis op de bank te haken. Alles went vanzelf. Daarnaast beleef ik ook zo weinig plezier aan overprikkeld en doodvermoeid raken dat ik dingen met liefde aan mij voorbij laat gaan. Ik zou bijvoorbeeld dolgraag naar Soldaat van Oranje willen, maar liever niet met dit hoofd.

En dus stond ik vanochtend in een compleet verlaten supermarkt wat boodschapjes te doen en rommel ik de rest van de dag wat in huis. Ergens daar buiten schijnt Hét te gebeuren, maar met wat ik hierbinnen heb ben ik eigenlijk net zo blij.

d59ff573a37d42a388d6ab712c894710

4 gedachtes over “Koningsdag

Geef een reactie

