Balkon in de zon

Op ons balkon staat een groot deel van de dag geen zon. Pas vanaf een uur of half 4 komt het eerste hoekje in de zon en kun je heerlijk buiten zitten. Ideaal, vonden wij (oké – ik. Het balkon kan Lars gestolen worden), dan kun je na je werk lekker buiten zitten!

Ergens dacht ik in september dus nog dat ik wel weer snel aan het werk zou zijn. En dat dat ‘gewoon’ een van 9 tot 5-baan zou zijn. Bij dat beeld sloot het uit-je-werk-kom-zon-balkon prima aan.

Een paar weken geleden ben ik uit eten geweest met de sectie geschiedenis. Als afscheid. En dit keer voorgoed. Op het moment dat ik er zo mee geconfronteerd word, blijft het lastig. Het was niet mijn keuze om te stoppen. Ik had nog wel een jaar of 40 door gewild. Maar zolang ik niet aan school denk, er met oud-collega’s over praat of er naartoe ga, gaat het me prima af. Ik ben met mijn eigen dingetjes bezig. Ik heb het druk met mijn toekomst opnieuw vormgeven.

En op dit moment bestaat die toekomst uit mijn nieuwe werkervaringsplek (ja hoor, we zijn er! De stof in mijn hoofd is eindelijk gaan liggen en ik kan het verwoorden!). Na mijn eerste werkervaringsplaats op de basisschool, was ik op zoek naar iets nieuws. Die basisschool was geweldig, de kindjes waren aandoenlijk en ik kon er volledig mijn eigen gang gaan. Maar het bleef erg druk, veel prikkels, veel onverwachte situaties en dat maakte me snel moe. Vandaar dat ik op zoek was naar iets nieuws. En het bloed kruipt waar het niet gaan kan; ik ging toch weer terug naar pubers.

Sinds vorige week loop ik mee op een huiswerkbegeleidingsinstituut hier in Den Haag. Al tijdens het eerste gesprekje met een stoere hipster uit 3 mavo dacht ik; ‘And I’m back in the game!’. Dit is mijn leeftijd, mijn doelgroep. Ik kán hier iets mee! Vorige week heb ik alleen meegekeken, afgelopen maandag heb ik wat leerlingen overhoord en uitleg gegeven over waarom lezen iets anders is dan leren en ik vond het fantastisch! Ik heb met mijzelf afgesproken dat ik er maar 1,5 uur ben en dat ik eerst in verschillende taken op ga bouwen voordat ik in uren op ga bouwen (terwijl ik in mijn achterhoofd natuurlijk vind dat ik volgende week eigenlijk al best 3 uur kan moet volmaken). Ik krijg ook alle ruimte en dat is helemaal fijn.

Vanmiddag ga ik weer en ik heb er echt zin in! Het is prettig om mijn kleine wereldje uit te breiden met nieuwe mensen, nieuwe plekken en gezichten. Het is fijn om weer iets met mijn kennis en intelligentie te kunnen doen. Het enige nadeel is dat mijn uit-je-werk-kom-zon-balkon nu staat te shinen voor niets, aangezien huiswerkbegeleiding aan het einde van de middag wordt gegeven. Maar dat neem ik dan maar op de koop toe.

Ik ben weer bezig!

8f467961d371fbc831f911fa99492e65

2 gedachtes over “Balkon in de zon

  1. Pingback: Duurzaam | Happy, hip en… hersenletsel

Geef een reactie

