De toekomst kun je niet tekenen

Ik krijg regelmatig het compliment dat ik zo optimistisch ben. Ik denk ook wel dat dat klopt. Het grootste deel van de tijd heb ik het best naar mijn zin en kan ik genieten van de kleine dingen in het nu, zonder al te veel te piekeren over wat de toekomst zal brengen. Maar soms gaat dat gewoon niet.

Er zijn dingen die mijn humeur grondig kunnen verpesten. Het eeuwige getouwtrek met de tegenpartij bijvoorbeeld. Het is verdomd zwaar om te moeten strijden voor je recht wanneer je pertinent niet geloofd wordt. Daarnaast is mijn werkzame toekomst natuurlijk onzeker. Ik ben nu dan wel gezellig begonnen op een huiswerkbegeleidingsinstituut, maar na anderhalf uur taai ik nog altijd vermoeid af en moet ik de hele avond bijkomen. Dat belooft wat voor de later. Ik heb nog steeds ontzettend snel last van geluid en drukte. Dat ik daardoor maar kort op verjaardagen kan blijven en de drukte van een winkelstraat bijvoorbeeld liever mijd, is tot daar aan toe. Maar het werpt ook vragen op over later. Wil ik met dit hoofd wel moeder worden? Trek ik dat? Mijn zus gaat binnenkort trouwen en er wordt aan alle kanten rekening met mij gehouden. Waar ik mij even kan terugtrekken, wanneer ik kan rusten. Dat is ontzettend lief, maar het is stom dat het moet en al helemaal dat het (in de nabije toekomst in ieder geval) zal blijven moeten.

En dan is er nog Lars’ werk. In november werd zijn contract niet verlengd. Niet omdat hij zijn werk niet goed deed, maar omdat iemand bij HR fouten had gemaakt. Vanaf dat moment is hij en zijn wij samen keihard bezig geweest met zoeken naar nieuw werk. Maar dat blijkt moeilijker dan gedacht. Hij is te oud voor in winkels, te onervaren voor veel andere banen en heeft niet genoeg opleiding voor weer andere. Hij wordt regelmatig uitgenodigd op gesprek en valt dan af omdat een andere kandidaat meer ervaring heeft. Het drukt een zware stempel op hem en op ons dat hij zich steeds weer op moet laden, steeds weer de moed uit zijn schoenen moet rapen en er weer tegenaan moet gaan. En we staan stil. We zijn nog nooit samen op vakantie geweest bijvoorbeeld. Eerst niet omdat ik net dat ongeluk had gehad of net begonnen was met revalideren, maar nu niet omdat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen geld uit te gaan zitten geven wat we eigenlijk niet hebben. We willen een nieuwe auto, sparen, zekerheid en dat zit er allemaal niet in. De crisis mag misschien over zijn, de werkgelegenheid mag misschien aantrekken, wij merken het nog niet.

En dat levert zorgen op. Grote zorgen, want omdat ik afgekeurd ben en (gelukkig) een redelijke uitkering ontvang, krijgt Lars binnenkort niets meer. En van mijn uitkering alleen kunnen we niet rondkomen. Vorig jaar november waren we nog goed gemutst. Vervelend, maar geen nood. Binnen een paar maanden zou Lars weer lekker aan het werk zijn. Maar nu is het juni en durf ik niet meer zo optimistisch te zijn. Het geloof is even weg. En het is moeilijk niet ‘ook dat nog’ te denken.

Soms denk ik dat Lars en ik ondertussen wel genoeg op ons bordje hebben gehad samen. Maar dan blijkt dat er toch nóg een tegenslag bij kan. Ik weet wel dat het goed gaat komen, ooit. Maar soms is het moeilijk positief te blijven. Dat is gewoon zo.

19825_815980205145082_288146802088696749_n

3 gedachtes over “De toekomst kun je niet tekenen

  1. Natuurlijk komt het ooit weer goed. Of zal het in ieder geval een stuk beter gaan. Dat je nu wat minder rooskleurig naar de toekomst kijkt, lijkt me heel logisch (het is niet niks…die onzekere eindeloos-lijkende situatie waar jullie in zitten) en dat mag je zeker uitspreken. Juist ook belangrijk vind ik. Dat is geen zeuren en niet eens negatief kijken of denken, maar een reality-check en zal je helpen om het straks weer wat positiever te kunnen zien. Dan maar even wat minder positief (en krachtig), maar houd wel dat koppie op he?!

    Like

Geef een reactie

