Superwoman

Ken je dat, je hebt net een nieuw parfummetje bij zo’n enge verkoopster in de Douglas gehaald en ’s ochtends spuit je enthousiast een lekkere dosis in je nek. Alleen maar om op je werk te komen en het al niet meer te ruiken (en je collega’s maar naar zuurstof happen omdat je te scheutig bent geweest). Of dat je na een vakantie thuiskomt en het echt naar ‘thuis’ ruikt. Door het jaar heen ruik je dat niet, nu ineens wel. Of de verhalen van mensen die aan een spoorlijn wonen en niet meer horen hoe de trein vier keer per uur door hun achtertuin dendert. ‘Je went er aan’, zeggen ze dan.

Ik ken dat dus niet. Niet meer. Ik heb na het ongeluk namelijk niet alleen maar allemaal klachten gekregen, maar ook superpowers.

Mijn prikkelverwerking draait overuren. Mijn filters werken niet goed meer en daardoor worden de meeste zintuigprikkels niet gedempt. Wat voor andere mensen niet irritant is, naar de achtergrond verdwijnt of gewoon niet wordt waargenomen, is voor mij volop aanwezig. Het tikken van een klok bijvoorbeeld. Dat hoor ik de hele dag. Kleding, waar je je niet van bewust bent dat je het op je huid voelt, is voor mij continue voelbaar. Het ronken van de motor van een auto, wordt naarmate de rit langer duurt voor mij alleen maar harder, niet minder opvallend. Sieraden, zoals bungelende oorbellen, kan ik niet meer dragen omdat ik die de hele dag langs mijn gezicht voel bengelen. Iedereen kent wel dat je na een film in de bioscoop, je ogen even dicht moet knijpen voor het felle zonlicht buiten. Dat gevoel heb ik de hele dag als het licht is buiten.

Als ik een superheld was, dan was ik Super Sensitive Woman. Maar het heeft niet alleen maar nadelen. Bij mij in de buurt ben je namelijk superveilig. Een gaslek ruik ik van een kilometer afstand, de sirenes van alarmdiensten hoor ik zelfs als alle ramen dichtzitten en je zult nooit omkomen in mijn parfumlucht (of zweetlucht, for that matter). Ik ruik mijn eigen shampoo en wasmiddel al de hele dag. Dat is vaak wel genoeg.

792994ccace06518fa1acf5354b28704

Geef een reactie

