Dat moet van Erik

2240fb4765f1fba0398be5f05389040d

Ik kan me niet herinneren wanneer ik me voor het eerst bewust werd van het feit dat ik een lijf had dat veranderde naarmate ik meer sportte of meer at. In mijn studententijd was het in ieder geval nog geen enkel punt. Achteraf zie ik foto’s van mijzelf toen en denk ik ‘poeh, meisje. Eet eens wat groenten!’ Maar toentertijd was het helemaal geen issue voor mij. Ik ben sindsdien 10 kilo afgevallen en nog altijd niet extreem mager. Dus dat ik toen niet voor de spiegel mijn vetrollen stond te tellen, is mij achteraf een raadsel.

Toen ik net op mijzelf in Den Haag woonde, werd sporten en gezond eten een beetje een obsessie. Een ‘way of life’ noemde ik het, maar dat zeggen alle doorgeslagen gezondheidsfreaks natuurlijk.  Ik had een wasbordje, strakke billen en geen enkel probleem om in bikini te verschijnen. Trots citeerde ik Kate Moss: ‘Nothing tastes as good as skinny feels’, maar wist ook wel dat chocolade véél beter smaakt dan mager zijn. Ik at het alleen nooit.

Het ongeluk en het proces daarna zijn wat dat betreft een behoorlijke zegen geweest. De sportschool lijkt me nu een nachtmerrie en toen mijn wasbordje verdween kreeg ik ineens een slanke taille. Hallo zandloper! Ik werd me er bewust van dat je kunt knokken tegen je lijf en jezelf alle lekkere en leuke dingen kunt ontzeggen, maar dat dat geen enkele garantie is voor een lang en gelukkig leven. Niemand zegt straks aan de hemelpoort: ‘goh, ik zou willen dat ik die donderdag in mei 2014 wél die vijftig sit-ups had gedaan’.

Tegenwoordig beweeg ik omdat het lekker is. Ik voel me er fitter door, heb meer fysieke energie wat enorm helpt met het mentale gedeelte. Ik beweeg om lekker in mijn lijf te zitten, om niet uitgeput te zijn na een stukje fietsen. Ik beweeg omdat het belangrijk is.

En omdat het moet van Erik.

Erik Scherder is mijn goeroe. Oké, dat is niet helemaal waar, maar ik heb de afgelopen tijd wel enorm veel van zijn colleges geleerd. Hij maakt zich er hard voor dat iedereen meer beweegt. Want dat is enorm goed voor je hersenen. Van stilzitten word je dom. En met het letsel in mijn hoofd, is het van belang dat ik mijn hersenen in topconditie houd. Dus sport ik. Niet omdat ik mijn lijf haat, maar omdat ik van mijn hoofd houd.

Lars wordt er wel eens gek van. Ik lig vier keer per week op mijn yogamatje in de eetkamer verschrikkelijk in de weg, ik zet de wekker veel te vroeg om te gaan hollen als het nog lekker koel is en ik sleep hem mee naar de gewone trap als er ook een roltrap of een lift is. Want dat moet van Erik.

En het is gezond.

12 001

2 gedachtes over “Dat moet van Erik

Geef een reactie

