Death by Netflix

658a294e58e1822fb4e29868cd7b3e00

Ik zou willen dat ik kon zeggen dat ik enorm goed was in sparen. Dat ben ik niet. Veel van mijn geld gaat op aan mooie wolletjes waar ik dan sjaals van maak voor mezelf (want de kapstok hangt nog niet vol genoeg). Maar ik heb wel geleerd op mijn uitgaven te letten, de laatste jaren. Dat moest ook wel. In mijn tweede jaar ziekte ben ik 70% van mijn laatste salaris gaan ‘verdienen’ en sinds ik afgekeurd ben is dat nog iets minder. Daarnaast was Lars meer dan een half jaar werkloos. We kwamen rond hoor, samen en het scheelt natuurlijk dat ik niet de energie heb om regelmatig een drankje in de stad te gaan doen. Maar ik had niet zoveel zin geld uit te geven aan overbodige luxe. (En nee, wolletjes zijn géén overbodige luxe!)

Zo zeiden we altijd tegen elkaar: ‘als jij weer werk hebt, dan nemen we Netflix.’ Bij iedere reclame van Orange is the New Black, King Julian (‘Vandaag is het begin van een nieuw tijdperk!’) of een andere Netflix original kwam het weer ter sprake. En ik weet dat het maar 9 euro per maand is. Maar als je op moet passen, zijn het alle kleine beetjes die helpen.

In het revalidatiecentrum noemden ze televisie een sluipmoordenaar. Het is het eerste wat je aanzet als je uitgeput op de bank ploft en er zijn zelfs mensen waarbij de televisie de hele dag aanstaat. Het is zo gewoon geworden, dat je er eigenlijk niet meer over nadenkt. Maar voor mensen met NAH is die vertrouwde tv helemaal niet meer zo ontspannend als hij vroeger was (of leek). Het is een constante stroom aan prikkels die je zelf niet goed kunt reguleren. Wij hebben de televisie bijvoorbeeld al een stuk minder helder gezet en het geluid wat vlakker. Toch word ik moe van tv kijken.

En nu heeft Lars dus een baan en hebben wij dus Netflix. En zo heb ik in de afgelopen drie dagen het hele tweede seizoen van Orange is the New Black gekeken. En nu tuut mijn hoofd. En suizen mijn oren. Ik kan ook gewoon geen maat houden. Ik moet de komende tijd waarschijnlijk op zoek naar strenge afspraken met mijzelf. Maximaal één aflevering per keer, bijvoorbeeld. Maximaal drie uur per dag. Zoiets.

En me daar dan aan houden. Daar ben ik ongeveer net zo goed in als in sparen. Dus als jullie een tijdje niets van mij horen, dan hang ik waarschijnlijk als een zombie uitgeteld voor een beeldscherm en zie je nog net de aftiteling van de allerlaatste aflevering Modern Family.

Kom me redden.

13 001

4 gedachtes over “Death by Netflix

Geef een reactie

