Dikke doei

Afgelopen weekend had een goede vriendin van mij het even druk. Heel. Druk. Ze combineert een heftige baan met een studie, een verhuizing, sport op hoog niveau en honderdduizend vrienden die ze graag wil zien. Vrijdag had ze na een drukke week en een drukke dag eerst haar vaders verjaardag en daarna eigenlijk nog een feestje. Maar ze was moe. Mijn advies was helder: ‘Vergeet dat feest, ga naar bed.’

Vroeger zat ik ook met zulke dilemma’s, hoor. Naast alles dat moest wilde ik ook het liefst alle dingen doen die ook nog mogelijk waren en regelmatig lag ik overhoop met mijzelf, mijn planning en de hoeveelheid uren in een dag. Wat dat betreft is mijn leven er een stuk makkelijker op geworden. Een heleboel dingen kan ik niet door gebrek aan energie, doordat het te druk, te lang of te intensief voor me is of omdat ik al voor iets anders heb gekozen waar ik op dat moment prioriteit aan geef. Ik moet bij heel veel dingen ‘dikke doei’ denken en me op iets anders richten. En stiekem is dat best wel lekker.

Laatst zat Claudia de Breij bij De Wereld Draait Door om haar nieuwe boek te promoten (ik heb het nog niet gelezen dus ik hou me aanbevolen voor spontane cadeautjes). Nu vind ik Claudia sowieso vaak de voice of reason in een ietwat gestoorde maatschappij en ook dit keer zei ze slimme dingen. Ze sprak over de interessante adviezen die zij van tien ouderen had gekregen over het leven. Maar het advies dat mij het meeste raakte was toch wel dat van haarzelf; de Fuck-it List. Het tegenovergestelde van de bucketlist. Een lijst met alle dingen die je lekker niet hoeft te doen. Ze noemde parachutespringen en alle afgelegen plaatsen die Floortje Dessing had bezocht. Hoefde zij niet te doen, kon ze op tv zien. Heerlijk!

Ik zat zowat kirrend te applaudisseren op de bank (en als je wil geloven dat ik dat echt zat te doen, mag je van mij). De Fuck-it List. Wat een heerlijk principe! Want er zijn inderdaad honderdduizend dingen die ik lekker niet hoef te doen. Waar ik een dikke vinger naar op kan steken. Dikke doei. Ik hoef niet naar tetterende herrie feestjes waar het eigenlijk helemaal niet zo leuk is als de Facebookfoto’s doen vermoeden. Ik hoef niet stad en land af te sjouwen om dat ene perfecte paar schoenen te kopen met hakken tot in de hemel waar ik toch niet op kan lopen. Ik hoef niet mee te doen met de laatste trends want die kleding doet pijn aan mijn lijf. Ik hoef niet sociaal wenselijk mee naar die stomme verjaardag, want ik kan mijn energie beter sparen voor iets dat belangrijker voor mij is. Ik hoef voorlopig niet zwanger want baby’s maken herrie en ik ben al moe genoeg zonder al die idiote hormonen. Ik hoef geen motorrijbewijs, ik hoef niet abseilen in een grot vol dodelijk giftige dieren in Thailand en ik hoef al helemaal niet in de zeikregen buiten te bootcampen en af te sluiten met een Rens Kroes-approved groene-smurrie-zemelensmoothie omdat ik zogenaamd enorm geef om goede voeding.

Ik hol een rondje, ik werk een middagje, ik eet een zak chocoladekruidnoten leeg, haak wat toeren en geniet van mijn vrienden en familie. En tegen alle andere dingen die we zogenaamd allemaal moeten omdat iemand ons aangepraat heeft dat we hysterisch ALLES UIT HET LEVEN MOETEN HALEN WAT ERIN ZIT!!! heb ik één ding te zeggen:

Dikke doei.

b50cef19a3f45270d79bd5c3675c21d9 (1)

6 gedachtes over “Dikke doei

  1. Wauw. Ik ken je niet, maar kwam je blog tegen op de Facebook pagina van een vriendin, en wat een mooi stuk tekst. En zo herkenbaar. Waar ik eerder ging “compenseren” (lees: flippen, haha) na het nét iets te veel eten van iets ongezonds, kan ik er nu alleen maar van genieten als mijn lichaam het goed opneemt. Het geeft zo veel relativeringsvermogen, een heftige ziekte. In ons geval beide in onze hersenen. Ik ga je blog van af nu volgen!

    Liked by 1 persoon

  2. Zit ik dan vandaag, verdrietig te zijn om mijn hersenletsel en alles wat ik kwijt ben. Moe en overprikkeld… En dan lees ik dit! Echt zó fijn… Ik zucht maar eens diep en ga lekker door met mijn haakprojectje. Dank je!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

