Tram

Gistermiddag regende het. Het regende zo hard dat ik zelfs onder mijn stormparapluutje zeiknat werd. Het water kwam met bakken uit de hemel en ik besloot om met de tram naar mijn Werkervaringsplek te gaan. Ik had bedacht dat ik wel weer wilde proberen een half uurtje langer te blijven, maar (misschien kwam het door het weer, misschien was het een rare samenloop van omstandigheden) er waren nauwelijks leerlingen. Na mij twee uur verveeld te hebben, ging ik toen maar weer naar huis.

Op de terugweg miezerde het. Er was een tram uitgevallen en de tram die ik moest hebben zat propvol. Twee blonde bakvissen lieten elkaar opnames horen van concerten waar ze geweest waren en waarop ze vooral zelf heel hard meezongen. Een oudere dame naast me was met veel pijn en moeite een berichtje aan het typen op haar telefoon waarvan iedere toetsaanraking een geluidje maakte. Iets verderop stond een beveiliger luidkeels te oreren dat ‘ze de grenzen motten sluitûh en Schengen afschaffen’ (hij sprak het uit als S-g-engûh – dan ben je wat mij betreft sowieso al af) en dat hij niets te maken wil hebben met ‘dat tuig’ (stay classy, HTM). Halverwege strompelde er een keurig uitziende heer van middelbare leeftijd de tram binnen die “Ik bvvven dronken! Ik mvvvoet zitten!” riep en bijna op schoot kroop bij de jongen die niet snel genoeg opsprong.

En toch was het een fijne dag.

Want daar in die tram was ik één van de vele forenzen. Ik was gewoon iemand die van haar werk kwam en rond etenstijd naar huis vertrok. Daar zag niemand dat ik maar twee uur gewerkt had. Daar zag niemand dat ik de hele ochtend op bed had gelegen en niemand zag mijn oordoppen achter mijn haar. Ik zat in de tram en hoorde gewoon tussen al die bijzondere en bizarre figuren.

Het is niet altijd makkelijk om ‘onzichtbaar ziek’ te zijn. Je moet altijd extra uitleg geven en in iedere situatie opnieuw als Checkpoint Charlie op je eigen grenzen letten. Maar soms, heel soms is het fijn. Want gister in die tram zag niemand iets aan mij en hoorde ik er gewoon even bij.

victory

 

Een gedachte over “Tram

Geef een reactie

