Wie heb ik aan de lijn?

Vroeger nam ik privénummers nooit op. Uit principe niet. En pure eigenwijzigheid natuurlijk. Tot ik te maken kreeg met revalidatiecentra, ziekenhuizen, advocaten en het UWV. Die bellen vrijwel allemaal privé, dus dat principe kon de deur uit.

Ik ben ook nooit echt een beller geweest. Ik ergerde me altijd een beetje aan telefoongesprekken die niet nodig waren, omdat je elkaar tien minuten later zou zien bijvoorbeeld. “Ik zit nu op de fiets, hoe was je dag?” vond ik bijvoorbeeld iets wat heel goed in een whatsappje gestuurd kon worden. En verder sprak ik liever met je af om je vervolgens de oren van je hoofd te kletsen.

Maar sinds het ongeluk vind ik bellen echt verschrikkelijk. Het kost namelijk bakken vol energie. Het plotselinge karakter is daar een oorzaak van. In nanoseconden moet ik van 0 tot 100  en begrijpen wie ik aan de lijn heb, waar het over gaat en ook nog een samenhangend antwoord produceren. Zo snel werkt mijn hoofd gewoon niet. En daarnaast kost het concentreren me buitengewone inspanning. Ik heb aan één oor geluid. Iemand die ik niet kan zien, dus waar ik niet de lichaamstaal van kan lezen en op inspelen. Omgevingsgeluiden van de andere kant van de lijn. En dan bevind ik mijzelf natuurlijk ook nog ergens. Waar de tv ineens uit moet, de krant weg, de laptop dicht. En dan weer open omdat ik hem nodig heb. Alles om mij heen leidt af en ik moet mij proberen te concentreren op dat ene oor, waarin ook nog eens belangrijke informatie getetterd wordt alsof het van het grootste belang is dat ik het gisteren al begrepen heb.

Vanochtend belde het UWV. Dat eerste verstond ik niet. Ik hoorde alleen dat de meneer ‘Heerlen’ zei en met een vet Limburgs accent sprak. Daar kan deze meneer ook niets aan doen. En als ik zelf uit Venlo was gekomen was het waarschijnlijk geen enkel punt geweest. Maar zijn accent leidde af. Hij plaatste sommige klemtonen net even anders en het duurde uitzonderlijk lang voordat ik doorhad waar het over ging en wat hij van mij wilde horen. En toen moest ik ook nog eens bedenken én duidelijk maken wat ik zelf wilde. Het gesprek duurde nog geen tien minuten, maar ik was bekaf. Mijn hoofd tintelde en suisde en leek vertienvoudigd (nóg groter, ja!) en uit elkaar te knallen.

Ik probeer het zoveel mogelijk te ondervangen. Gesprekken met bekenden probeer ik zo kort mogelijk te houden of via Skype te doen. Als ik iemand kan zien, is het al de helft minder zwaar. Wanneer het kan, zet ik het gesprek op de speaker. Dan hoef ik niet maar op één oor te concentreren en scheelt dat weer. En met anderen probeer ik af te spreken dat zij mij even laten weten wanneer zij bellen. De tandarts meldt altijd lief hoe laat ze mij de volgende dag even bellen ter controle. Vrienden sturen eerst een appje of ze kunnen bellen en met mijn letselschadeadvocate mail ik zoveel mogelijk. Maar instanties, zoals het UWV bijvoorbeeld, die bellen gewoon. En die willen dan ineens belangrijke dingen bespreken en verwachten dan antwoord. Wat ik geef en waarvan ik een kwartier later alweer baal. Omdat ik dan pas heb kunnen verwerken wat er gezegd is.

Vanochtend ging het redelijk, maar laatst was ik pas echt trots op mezelf. Het UWV belde met een vraag en ik werd wat overvallen. Maar ik vroeg of zij mij een half uurtje later konden terugbellen, zodat ik er even over na kon denken. En zo geschiedde. Ideaal!

273e44213cbb901082ae5352922e5ac4

4 gedachtes over “Wie heb ik aan de lijn?

  1. Hallo Suzanne,
    Wat knap op papier gezet én wederom zooo herkenbaar. Ik zet de telefoon ook altijd op de speaker en een telefoongesprek is ook niet iets wat ‘tussendoor’ kan want na afloop heeft deze actie weer veel moeite gekost! ‘Fijn’ om te lezen dat jij er ook mee kampt! Bedankt 🌟

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

