Luistervink

Kennen jullie die reclame nog van mensen die aan het stopcontact roken en toen zeiden dat de stroom bedorven was? Het ging volgens mij om groene stroom en hoe die niet anders in kwaliteit was, maar wel beter voor het milieu. Hilarisch was het, ik weet het. Ik geef jullie allemaal even de tijd om te lachen.

Ik ruik geen stroom, ik hoor het. Dat klinkt net zo gestoord als aan de contactdoos snuffelen, maar het is echt zo. De adapter van de printer bijvoorbeeld. Die trek ik altijd rigoureus uit het stopcontact. Hij zingt namelijk en na een minuut of tien word ik er al gek van. Onze televisie doet het soms ook. Als hij al langere tijd aanstaat, begint hij een hele hoge pieptoon uit te zenden. Ook de oplader van mijn telefoon piept heel subtiel, maar oh zo doordringend zodra mijn telefoon volledig opgeladen is.

‘Ik hoor stroom!’ roep ik soms, als ik als een dolleman door het huis stiefel op zoek naar de oorzaak. Lars hoort het nooit en verklaart me voor gek. En daar zit de kern.

Voorstellen hoe het is om last te hebben van te veel of te scherp licht, is op zich niet moeilijk. Je hoeft je alleen in te denken dat je op klaarlichte dag de bioscoop uitloopt en je ogen dichtknijpt tegen het licht. Zo is mijn overprikkeling, alleen blijft die pijnlijkheid zolang ik buiten ben en gaat het zonder zonnebril vaak niet.

Maar geluidsoverprikkeling is een ander verhaal. Het is namelijk moeilijk voor te stellen dat alle geluiden vrijwel even hard binnenkomen. Op een verjaardag voel ik me doof, omdat ik alles hoor en het gesprek wat ik voer niet kan verstaan. Mijn oude horloges draag ik niet meer, omdat het tikken van de secondewijzer maar niet normaal werd voor mijn hoofd en eigenlijk alleen maar harder lijkt te klinken. Lange autoritten zijn loeizwaar, omdat het brommen van de motor na een tijdje lijkt te resoneren in mijn hoofd.

Ik ben niet gek, dat weet ik ook wel. Maar ik hoor wel stroom. Echt waar.

En nu jullie weer.

a9ac0f6c0b9186d8f493f790d360f960

11 gedachtes over “Luistervink

  1. Ik ken het. Ik moet me een beetje inspannen om het te horen maar ik hoor het dan ook. Je hoort geen stroom, je hoort de omschakeling van 230 volt naar wat het apparaat nodigt heeft.

    Ik heb het met gesprekken. Ik kan me niet afsluiten en kan dus alle gesprekken tegelijk volgen. Daar word je ook moe van, maar helaas hoort het bij mijn autisme (waar ook een label en een stigma aan hangt, maar dat is een ander verhaal)

    Like

    • Wat jij met gesprekken hebt, heb ik inderdaad ook. Heel vermoeiend en soms lijkt het dan net of ik doof ben, omdat ik het gesprek vlakbij mij niet meer kan volgen. Mijn oordopjes werken daar gelukkig redelijk tegen. Dat scheelt een hoop energie!

      Like

  2. Hoi,
    Voor mij ook herkenbaar en wederom leuk geschreven 😃 Tijdens het lezen vroeg ik me eigenlijk af of je overwogen hebt om wellicht otoplastieken te laten aanmeten (op maat gemaakte oordoppen met geluidsfilter erin), dat neemt het horen van stroom niet weg, maar wel een heleboel ander ruis buiten de deur (bijv in OV of op de fiets de wind, etc)… en als dààr de aandacht en verwerking niet naar toe gaat dan hou je meer energie vast in jouw emmertje voor de dag 🎉
    Veel liefs, Verena

    Like

    • Hoi Verena, ik heb oordoppen hoor. Kan niet zonder zelfs. Zo fijn om op verjaardagen mensen naast me gewoon te kunnen verstaan zonder te verzuipen in omgevingsgeluid. En inderdaad is het superfijn in het OV, op het strand… Verzin het maar!

      Liked by 1 persoon

  3. Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die hier last van heeft en niet gek is. Moet ervan huilen. Ga je binnenkort berichtje sturen .
    Een fijne dag nog groetjes Petra😎

    Like

Geef een reactie

