Tsjakka, enzo.

Toen Lars en ik twee jaar geleden verhuisden, had ik grootse plannen. Niet alleen met het huis, maar ook voor mijzelf. Ik zou eens orde op zaken gaan stellen en nu eindelijk eens écht een nieuwe tandarts en huisarts zoeken. Lekker aanpakken, de schouders eronder, tsjakka enzo.

Het huis werd mooi ingericht, we regelden vrij snel een nieuwe keuken bij de huisbaas en ik richtte iedere kast steeds meer in zoals het mij goed uitkwam. Maar daar hield het ook wel mee op. Pas vorig jaar mailde ik op goed geluk een nieuwe tandarts.  En pas sinds deze week heb ik een nieuwe huisarts.

Het is niet zo dat ik het niet doe omdat ik onbewust eigenlijk niet écht wil. Dat vind ik domme kletspraatjes. Maar ondanks dat ik iets wél echt wil, lukt het me soms niet om me ertoe te zetten iets te regelen.

Die tandarts was een mijl op zeven. Iedere keer zoeken naar een tandarts die een contract had met mijn verzekering, dan uitzoeken of die tandarts nog nieuwe patiënten aannam en vervolgens stuiten op telefoons die niet opgenomen werden. Het helpt natuurlijk niet dat ik moeite heb met structuur en overzicht te bewaren en snel moe ben. Na het lijstje van tandartsen opgezocht te hebben op de site van mijn zorgverzekering, was ik vaak al uitgeput voor de rest van de dag. Het helpt ook niet dat ik doodmoe word van bellen. En ook niet dat ik, zodra ik mijn laptop openklap, vaak al vergeten ben wat ik wilde doen.

Het is geen onwil, maar veel dingen die ik moet doen, komen er niet van. Ik moest een simpel berichtje sturen naar mijn tante en oom om Lars af te melden voor een feestje dat zij geven. Heeft drie weken geduurd voordat ik het voor elkaar had gekregen. En dat is gewoon een simpel whatsappje! Of even reageren op een mailtje, een kaartje op de post doen… Waar hebben we het helemaal over? Het is alsof het achterin mijn hoofd blijft hangen, als een droom die je denkt te kunnen herinneren, maar niet tastbaar of concreet kunt maken.

Zo was het ook met de huisarts. Al die tijd zat er ergens in mijn hoofd dat ik een huisarts in de buurt wilde zoeken. Dat ik een nieuwe huisarts wilde regelen. Huisarts. Huisarts… Maar daadwerkelijk actie ondernemen om die huisarts te zoeken, gebeurde niet. Het hield zich verstopt in mijn hoofd. Aanwezig, maar ongrijpbaar.

Vorige week kreeg ik ineens de smaak te pakken. Ik was op het feestje voor mijn vaders zestigste verjaardag geweest en had me daar stiekem behoorlijk beroerd gevoeld en ineens dacht ik; ‘Ik wil weten of ik ergens nog meer hulp kan krijgen om zo’n avond te overleven’. Er komen meer van zulke feesten, meer van zulke avonden. Mijn beste vriendinnetje trouwt binnenkort. Hoe kom ik zo’n dag door, terwijl ik er ook van kan genieten? Ineens was de noodzaak er die huisarts te zoeken. En binnen twee dagen was het geregeld.

Ik belde een praktijk in de buurt, informeerde over het hoe en wat. Ik maakte een afspraak voor een rondleiding door de praktijk. De volgende dag al ging ik langs, keek rond, leverde mijn inschrijfformulier in en maakte een kennismakingsafspraak met mijn nieuwe arts.  Heel even leek het te stokken op mijn oude huisartsenpraktijk, die ik na vier keer proberen nóg niet te pakken kreeg om mijn dossier op te vragen. Ik was gesloopt, wilde alleen nog maar slapen, maar wist ook: als ik dit nu niet regel, gebeurt dit vervolgens het komende half jaar weer niet. De vijfde keer werd de telefoon opgenomen. Gelukkig.

Soms is het alsof ik het initiatief niet kan vinden om iets te ondernemen. Ik weet dat het moet, maar het moet uit mijn tenen komen en daar heb ik dan de energie niet voor. Maar eens in de zoveel tijd, als alle sterren goed staan en de maan voor Saturnus (ofzo), lukt het ineens. En zo heb ik nu een nieuwe huisarts. En tandarts. Het duurt een jaar of twee, maar dan heb je ook wat!

8bd876da33dad95e0fcfd96cefcf34c9

4 gedachtes over “Tsjakka, enzo.

    • Hoi Mathilde,
      Wat een leuk berichtje! Dankjewel voor je complimenten. Schrijven vraagt inderdaad wel een hoop energie. Maar tegelijkertijd vind ik het ook fantastisch om te doen, dus levert het ook veel op. En helemaal als mensen het fijn vinden om te lezen! Dus dankjewel!

      Like

Geef een reactie

